Atenție la plățile online! Sunt cazuri când băncile nu pot recupera banii pentru client. Recomandări de la specialiști

plata-cu-cardul.jpg

Plata cu cardul poate fi uneori înșelătoare
Plata cu cardul poate fi uneori înșelătoare

Reprezentanții băncile ne recomandă vigilență maximă atunci când facem plăți online. Aceșta atrag atenția că sunt situații în care nu pot fi recuperați bani, dacă tranzacțiile sunt realizate cu autentificarea noastră.

Sistemul bancar continuă campania de conștientizare asupra fraudelor din mediul online. Astfel, ne avertizează că tranzacțiile în care sunt completate toate elementele de siguranță ale cardului și autorizate de către noi nu sunt considerate frauduloase.

Elementele de securitate ale cardului sunt numărul cardului, data de expirare și CVV2/CVC2, iar aprobarea tranzacției se realizează de regulă în aplicația de Internet Banking/aplicația de autorizare a semnăturii sau prin validarea unei parole și trimiterea unui cod unic primit de titularul cardului pentru autorizarea fiecărei plăți.

Cine completează datele cardului în orice tranzacție pierde banii

”Astfel, autentificarea strictă a clientului înseamnă folosirea a două elemente din următoarele categorii: ceva ce clientul cunoaște (codul PIN, parola), ceva ce clientul deține (telefonul mobil, verificat prin parola transmisă prin SMS) și ceva ce clientul este (amprenta, recunoașterea facială). Pentru tranzacțiile efectuate cu autentificarea strictă a clienților, reglementate conform noii Directive Europene privind Serviciile de Plăți - PSD2, transpusă în legislația română în Legea 209 /2019, coroborat cu prevederile regăsite în reglementarile organizațiilor de carduri, băncile nu pot iniția dispute pe motiv de fraudă, iar șansele să recupereze sumele pentru clienții lor sunt aproape nule”, atrag atenția bancherii.

Tentativele de fraudă în mendiul online au crescut în pandemie 

În contextul pandemiei de Covid-19, tentativele de fraudă în mediul online s-au amplificat, iar atacatorii au devenit mai abili în accesarea datelor personale ale utilizatorilor prin website-uri false, e-mail-uri, SMS-uri și mesaje în social media.

În multe cazuri, aceste date sunt furnizate direct de către deținătorii de carduri. În mod frecvent, modelul de atac vizează contexte reale, ca de exemplu contactarea utilizatorilor care au postat anunțuri pe platforme de vânzare-cumpărare sau care au plasat comenzi pe site-uri din străinătate.

Tentativele de fraudă sunt direcționate atât către cumpărători, cât și către vânzători.

Cum acționează infractorii din mediul online ca să fure banii de pe card

Astfel, sub pretextul plății produsului postat spre vânzare sau a achitării unor eventuale taxe (de transport sau vamale, în cazul comenzilor externe), cumpărătorii primesc un link către o pagină de internet falsă, care imită pagina oficială a comercianților sau a companiilor.

Pe aceste pagini false, clienții își introduc datele cardului și/ sau credențialele de autentificare în Internet Banking sau soldul disponibil existent pe card. După introducerea lor, clienții aprobă tranzacțiile prin autorizarea acestora pe canalele convenite cu banca. Î

n acest mod, atacatorii obțin toate datele cardului și în cele mai multe cazuri, folosesc aplicații pentru transferul instant al banilor, iar băncile emitente nu pot stopa astfel de operațiuni.

Recomandările bancherilor pentru securitatea contului

Pentru a ne proteja împotriva fraudelor, este necesar să respectăm următoarele recomandări:

  • Datele bancare sunt confidențiale și nu trebuie furnizate;
  • Nu furnizăm datele cardului dacă avem produse de vânzare postate pe diferite site-uri sau aplicații. Nu introducem datele cardului pe paginile primite și nu le oferim altor persoane. Cardul bancar are doar rolul de plată, niciodată de încasare. În cazul în care trebuie să primim bani, trimitem doar codul IBAN. Un mesaj cu cod de autorizare nu va veni niciodată când trebuie să primim bani, iar trimiterea codului primit înseamnă autorizarea unei plăți;
  • În cazul în care dorim să achiziționăm produse de pe site-urile de vânzare, rebuie să e asigurăm că site-ul este cel corect. Cel mai sigur este să introducem adresa website-ului în bara de navigare și să nu dăm click pe link-uri necunoscute (primite pe SMS/ WhatsApp/ e-mail), deși acestea pot fi similare paginii platformei de vânzare. Aceste recomandări sunt valabile și în alte cazuri (site-urile companiilor de curierat, a celor care oferă pachete de vacanță etc.);
  • În cazul în care am achiziționat un produs de pe un site extern/ intern și ulterior, primim mesaje în care ne sunt solicitate datele de card pentru plata unor taxe de vamale sau de curierat, luăm legătura cu respectivul comerciant pentru a confirma autenticitatea acestora. În cazul achiziționării unui produs de pe un site extern, comerciantul menționează încă de la început valoarea acestuia și eventuale cheltuieli de livrare. Prin urmare, în majoritatea cazurilor, astfel de solicitări vin din partea atacatorilor;
  • În cazul în care au fost furnizate totuși datele de card și primim o solicitare pentru autorizarea unei tranzacții, trebuie verificat cu atenție detaliile afișate și se renunță la efectuarea acesteia. Detaliile afișate sunt următoarele:

- Faptul că se autorizează o plată;

- Numele comerciantului la care se efectuează plata;

- Valoarea tranzacției;

- Data tranzacției;

- Terminația numărului de card utilizat.

  • Dacă am efectuat o astfel de tranzacție, blocăm imediat cardul din aplicația de Internet Banking sau sunăm la banca emitentă, la numărul de telefon de pe spatele cardului pentru blocarea de urgență a cardului. Trebuie anunțată întotdeauna banca dacă primim mesaje suspecte. Bancherii ne mai sfătuiesc să păstrăm întreaga corespondență purtată cu autorul fraudei și să depunem o sesizare la Poliția Română.

 

Citește și: 

7 moduri în care hoții vă pot fura banii din cont. Poliția Română vă învață cum să vă protejați

Făceau 30.000 de dolari pe zi din bani furați de la bancomate. Ce mașini de lux și-a luat un hoț

 

 

Loading...
 
 
ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1