Alegeri 2016. Cum vor putea vota românii din Diaspora

alegeri2012.jpg

La alegerile din 2012, foarte mulți români din Diaspora nu au putut vota pentru că au fost prea puține secții electorale

Trei milioane de români locuiesc și muncesc în străinătate. La ultimele alegeri, din 2012, au ieșit masiv la vot și a fost un imens scandal pentru că nu toți au putut să voteze din pricina secțiilor prea puține. În 2016, va fi introdus votul prin corespondanță. Click! vă spune tot ce trebuie să știți despre această modalitate de a alege.

La data de 4 ianuarie, 18.272.623 de români aveau drept de vot, informează Autoritatea Electorală Permanentă (AEP). Din aceștia, circa 3 milioane se află în străinătate și, dacă doresc, pot vota în toamnă noii parlamentari, prin corespondență. Este important de știut că secțiile electorale se vor înființa în funcție de numărul de români înscriși în Registrul electoral. De exeplu, dacă într-o localitate din străinătate s-au înscris mai puțin de 100 de alegători, aceștia vor fi arondați în cea mai apropiată secție dintr-un oraș cu mai mulți electotori.

Click! vă spune care sunt pașii pentru a vota fără să mai stați la cozi interminabile.

Cum mă înregistrez?

Trebuie să te înregistrezi în registrul electoral. Vei completa o cerere scrisă, datată și  semnată, pe care o vei depune personal sau o vei transmite prin poștă la misiunea diplomatică sau la oficiul consular din statul unde ai domiciliul sau resedința.

Ce acte sunt necesare

Dacă ai domiciliul în străinătate: o copie a pașaportului românesc care menționează statul de domiciliu.

Dacă ai reședința în străinatate: o copie a actului de identitate și o copie a actului emis de autoritățile străine care dovedește dreptul de ședere.

Cererea va cuprinde: numele și prenumele, precum și numele avut înainte de căsătorie sau a modificării administrative a numelui; codul numeric personal (CNP); elementele de identificare a adresei de domiciliu/resedință; codul poștal; adresa de email; data; semnatura olografă a solicitantului.

Când mă înscriu

Înscrierea se poate face o singură dată, începând de la 1 aprilie 2016 - până cel târziu cu 48 de ore de la data începerii perioadei electorale (cel mai probabil aceasta dată va fi la începutul lunii septembrie).

După expirarea perioadei de înscriere, poți verifica online înscrierea în registrul electoral.  ATENȚIE! În cazul în care datele din cerere sunt greșite sau incomplete, ori actele nu sunt valabile, nu vei fi înscris.

Ce se întamplă după

Vei primi prin Poșta Română, la adresa de domiciliu/resedință, următoarele documente:
- un plic exterior cu elemente de siguranță care conține numele și prenumele, adresa de corespondență, adresa Biroului Electoral unde trebuie trimis votul, codul de bare;

- un plic interior care contine: un autocolant cu ”votat”, certificatul de alegător, buletinul de vot și instrucțiuni.

Ce faci dacă nu te-ai înscris

În acest caz se va putea vota numai la sediile ambasadelor, misiunilor diplomatice, consulatelor, institutelor culturale din țara de domiciliu/reședință.

 

Loading...