Păpuşa Barbie face 60 de ani. Povestea din spatele unei afaceri de succes

Barbie scrie istorie! Păpuşa a fost inventată de compania americană Mattel în 1959, dar nu a ajuns în magazine decât în luna martie. Până la acea dată, păpuşile reprezentau exclusiv bebeluşi sau copii de până la 5 ani. Barbie este prima păpuşă adult din istorie care vine la pachet cu un stil propriu de viaţă, garderobă şi personalitate. În repetate rânduri, Barbie a fost personaj în parodii care criticau societatea americană contemporană.

22_foto2-45-80-gettyimages-1309889.jpg

Foto: Guliver/ GettyImages

Ruth Handler este femeia care i-a dat viaţă celei mai cunoscute păpuşi din lume. Barbie s-a vândut în peste un miliard de exemplare în peste 150 de ţări din întreaga lume. Ea l-a convins pe soţul ei Elliot Handler, co-fondatorul companiei Mattel, să lansese produsul împreună cu o poveste de marketing. Aşa au apărut poveştile despre Barbie publicate de editura Random House în 1960.

22_foto3-90-110-gettyimages-51278102-2.jpg

1961. Toate fetiţele îşi doreau o păpuşă de trei dolari pe care să o îmbrace „la modă”
Foto: Guliver/ GettyImages

Conform poveştilor, părinţii lui Barbie se numesc George şi Margret Roberts, din Willows, Winsconsin. Barbie a urmat cursurile liceului Willows, însă în urma republicării poveştii în 1999, Barbie a absolvit cursurile liceului Manhattan International din New York. Printre primele modele de păpuşi lansate pe piaţă le menţionăm pe: Teresa hispanica, Midge, afro-americana Christie şi Steven, păpuşelul care juca rolul de iubit al lui Christie. Apoi au apărut fraţii şi surorile lui Barbie: Skipper, Todd şi Stacie (gemeni), Kelly, Krissy şi Francie.

22_foto4-90-60-profimedia-0222197099.jpg

1970. Barbie începe să îşi diversifice garderoba
Foto: profimedia

Printre primii iubiţi ai lui Barbie îl punctăm pe Blaine, un surfer de origine australiană, singurul care a reuşit să îl înlocuiască pe celebrul păpuşoi Ken, care a cucerit inimile tuturor adolescentelor. La nivel mondial, compania Mattel a descoperit că există peste 100.000 de colecţionari. Peste 90% dintre aceştia au o medie de vârstă de peste 40 de ani şi au în casă peste 20 de păpuşi. Păpuşile din colecţia Barbie Vintage sunt considerate de multă vreme ca făcând parte din seria de obiecte de lux intens disputate în cadrul licitaţiilor din întreaga lume. 1.000 de dolari este preţul mediu cu care se vinde o astfel de păpuşă.

22_foto5-90-60-profimedia-0223993472.jpg

1990. Păpuşa începe să se emancipeze în ton cu timpurile în care „trăia”
Foto: profimedia

În 1959, preţul unei păpuşi Barbie era de 3 dolari, iar în 2004, aceeaşi păpuşă a fost vândută în urma unei licitaţii de pe eBay cu peste 3.500 de dolari. Recordul mondial a fost stabilit în septembrie 2006, când la Londra s-a vândut o păpuşă cu preţul de 17.000 de dolari (n.r. în prezent respectiva păpuşă este evaluată la peste 50.000 $). De-a lungul timpului, compania Mattel a lansat pe piaţă reproduceri după staruri de la Hollywood şi chiar după personaje de seriale cum ar fi Star Trek. Designeri celebri din industria modei s-au implicat în garderoba lui Barbie stabilind o linie de culori definitorii pentru brandul Mattel: roz, argintiu şi respectiv auriu.

22_foto6-90-60-gettyimages-514486142.jpg

2000. Case de modă prestigioase din lume ajung să creeze articole vestimentare pentru Barbie
Foto: Guliver/ GettyImages

Dimensiunile păpuşii Barbie au fost respectate întocmai de-a lungul celor 60 de ani de existenţă: 29 de centimetri înălţime. Începând cu 1995, Barbie renunţă la silueta de fotomodel şi la fustiţele scurte pentru a cuceri inclusiv fetiţele din Arabia Saudită. În prezent, compania Mattel susţine că la fiecare două secunde se vinde o păpuşă undeva în lume. Inventatorii de la Mattel au recunoscut că secretul succesului lui Barbie a fost reducerea la scală a dimensiunilor de fotomodel 90-60-90. Din cauza acestor dimensiuni, Mattel a fost criticată în repetate rânduri de părinţii care spuneau că odraslele lor ajung anorexice şi bulimice pentru că vor să arate ca Barbie. 

22_foto7-90-60-gettyimages-74191505.jpg

2018. Barbie Vintage este una dintre cele mai prestigioase colecţii din lume
Foto: Guliver/ GettyImages

Ei îmbracă figurinele

Designerii Nini Tun şi Carlyle Nuera (foto) sunt fericiţi că modelele lor nu fac nazuri, nu se îngraşă şi sunt iubite. Pe 7 decembrie 2018, la fabrica din El Segundo, California, a fost organizată o petrecere specială: aniversarea lui Barbie. Chiar dacă păpuşile au ajuns în magazine abia în martie 1959, angajaţii companiei Mattel serbează clipa în care a încolţit ideea care face ca anual să se vândă 58 de milioane de păpuşi în peste 150 de ţări. 

Loading...