Vinieta Oxigen «moare» înainte să intre în vigoare?

6_actu-1.jpg

Bucureşti. Primarul oraşului, Gabriela Firea, anunță în 24 februarie, la ora 18.00, ce se întâmplă cu taxa de poluare pentru mașini

Ce se va alege de vinieta Oxigen? Teoretic, de la 1 martie ar trebui să devină obligatorie în Capitală taxa pentru maşinile vechi, însă autorităţile par să fi făcut un pas în spate. Primăria Capitalei a iniţiat un sondaj pe Facebook al cărui rezultat va fi anunţat luni, 24 februarie, la ora 18.00, împreună cu decizia privind taxa iniţiată ca o strategie anti-poluare.

În mai puţin de o săptămână, de la 1 martie, ar urma să intre în vigoare taxa Oxigen. Conform acesteia, autoturismele cu norma de poluare non-Euro, Euro 1 şi Euro 2 vor fi interzise complet în centrul Capitalei şi vor avea acces pe restul arterelor doar cu achiziţia vinietei. Autoturismele cu motorizare Euro 3 vor plăti taxa pentru a circula în centrul Capitalei, iar cele cu Euro 4 vor face la fel din 2021. În funcţie de norma de poluare a maşinii vinieta Oxigen ar urma să coste  între 5 şi 15 lei pe zi, iar amenda pentru neplata acesteia este cuprinsă între 1.500 şi 2.000 de lei. Edilii Capitalei au spus că taxa Oxigen este obligatoriu de introdus pentru că poluarea aerului din oraş a ajuns la un nivel alarmant.
Mulţi bucureşteni au fost însă nemulţumiţi de faptul că vor scoate bani din buzunar pentru a circula cu maşina prin centru, aşa că Primăria a decis să „testeze” starea de spirit. Bucureştiul n-ar fi însă singurul oraş care a adoptat astfel de măsuri: şi alte oraşe europene au reglementări asemănătoare, scrie adevarul.ro.

6_actu-3.jpg

Bruxelles. În oraş sunt interzise mașinile Euro 2, iar pentru celelalte se plătesc taxe
  • Belgia. Capitala Belgiei are propriile zone de emisii reduse, însă ele se aplică în cea mai mare parte din oraş, nu doar în centru. Sunt interzise cu totul maşinile sub standardul Euro 2. Dacă eşti nevoit să circuli prin oraş cu o maşină înregistrată în străinătate o poţi face pentru maximum de 8 zile pe an, însă permisele costă 35 de euro pe zi. Edilii capitalei Belgiei vin însă şi cu alternative pentru cei care au treabă în oraş. În zonele în care autostrăzile ajung în oraş există şapte parcări multimodale care sunt gratuite şi nelimitate ca timp. Astfel, oamenii care vin la Bruxelles sunt încurajaţi să-şi lase maşinile în aceste parcări şi să apeleze la transportul în comun putând alege dintr-o varietate largă de linii de autobuz, tramvai, tren sau metrou. Mai mult din aceste parcări se pot închiria şi biciclete. 

6_actu-2.jpg

Paris. Mașinile Euro 2 nu au voie în centru, iar celelalte plătesc taxă
  • Franţa. În capitala Franţei, maşinile înmatriculate înainte de 1997 (minim Euro 2) nu pot intra în centru în timpul zilei. Pentru restul vehiculelor, circulaţia este permisă doar dacă au afişat un timbru special, în forma unei viniete. Ea se aplică pentru toate maşinile, indiferent de oraşul sau ţara de origine. Preţul standard este de circa 3,5 euro şi se achită o singură dată, valabilitatea fiind nelimitată. Cei care vizitează oraşul sau cei care locuiesc în localităţile adiacente, dar vin să lucreze în metropolă, au la dispoziţie două parcări gratuite unde îşi pot lăsa maşinile şi de unde pot ajunge în centru cu transportul în comun. 
  • Germania. La Berlin maşinile acceptate trebuie să fie cel puţin Euro 4 pentru diesel şi Euro 1 pentru benzină. Tariful este de 12,5 euro pentru toate vehiculele şi, la fel ca la Paris, vinieta are valabilitate nelimitată. Amenda pentru lipsa vignetei este de 80 euro. Există excepţii pentru rezidenţi, curieri şi alte câteva servicii. Şi în Berlin există două parcări Park & Ride unde maşina poate fi lăsată şi poate fi accesat transportul în comun. 
  • Ungaria. În Budapesta, există 11 zone protejate şi 15 zone restricţionate, fiecare cu reguli diferite pentru autovehiculele care poluează. Zonele protejate interzic toate tipurile de automobile – în special în spaţii istorice şi în jurul parcurilor. În zonele cu restricţii, anumite tipuri de vehicule nu pot intra decât cu permise speciale. Budapesta are însă şi un alt mecanism: în cazul unei alerte de poluare sau de smog, respectiv când anumite condiţii sunt îndeplinite, toate maşinile sub Euro 4 sunt interzise pe străzi. 
  • Spania. Autorităţile din Barcelona au interzis, din 1 ianuarie 2020, circulaţia maşinilor vechi, care poluează. Astfel, maşinile pe benzină, înmatriculate în Spania înainte de anul 2000, şi cele diesel, înmatriculate înainte de 2006, au fost interzise pe străzile Barcelonei în fiecare zi, între orele 7.00 şi 20.00. Deci pot circula fără probleme maşinile care au cel puţin Euro3 pe benzină şi Euro 4 diesel.

Gabriela Firea anunţă azi soarta programului

Gabriela Firea va decide soarta programului Oxigen care îşi propune să reducă poluarea produsă de trafic în Bucureşti. Programul ar trebui să intre în vigoare de la 1 martie, dar în urma semnalelor negative, primarul general al Capitalei, Gabriela Firea, a decis joi, 20 februarie, să ceară părerea celor afectaţi.”Sunteţi de acord cu interzicerea circulaţiei maşinilor care poluează în centrul oraşului şi cu introducerea vinietei Oxigen pentru restul Bucureştiului?”, a fost întrebarea la care proprietarii de vehicule au trebuit să răspundă. După prima zi de „referendum”, edilul a anunţat că majoritatea opţiunilor erau împotriva implementării taxei şi că indiferent de rezultatul final va ţine cont de ce vor bucureştenii.

Loading...

Citește și

  • Capitala este sufocată de traficul infernal

    Vinieta Oxigen, taxa găsită de Primăria Capitalei pentru a combate poluarea produsă de trafic a intrat în vigoare de la 1 ianuarie 2020. Primăria Capitalei va aplica amenzi abia din luna martie celor prinși că circulă cu mașina în București fără să plătească vinieta Oxigen.

  • Gata, e oficial ! De la 1 ianuarie 2020, maşinile care au norme de poluare sub Euro 4 vor putea circula în Capitală doar dacă vor plăti o taxă numită vinieta Oxigen, iar maşinile sub Euro 3 nu vor mai avea acces în centrul oraşului. Proprietarii de vehicule Euro 4 vor plăti vinieta Oxigen de la 1 ianuarie 2021.

ClickPoftaBuna.ro 0
1
ClickPoftaBuna.ro : 0
ClickPoftaBuna.ro 1