Decizie neașteptată în privința teatrului cu bulină roșie, Nottara

Ultima actualizare:

    Construit în 1946, Teatrul Nottara a fost închis în toamna lui 2015, pe motiv că ar fi în pericol de prăbuzirefoto: Click!
Construit în 1946, Teatrul Nottara a fost închis în toamna lui 2015, pe motiv că ar fi în pericol de prăbuzirefoto: Click!

Închis astă toamnă, din cauză că prezenta risc seismic ridicat, Teatrul Nottara din Capitală își va relua activitatea în clădirea cea veche. Actorii nu vor mai fi nevoiți să joace spectacolele „în deplasare”.

Anunțul a fost făcut marți (28 iunie), în cadrul unei conferințe de presă, ocazie cu care s-a prezentat rezultatul unei expertize seismologice. Clădirea unde se află cele două săli din administrarea instituţiei, cu intrare din Bulevardul Magheru nr. 20 și din Str. Jules Michelet nr. 2-6, a fost construită în 1945 de marele inginer Liviu Ciulley pentru fiul său, regizorul Liviu Ciulei.

„Ne întoarcem acasă”

Echipa de expertiză care a reevaluat clădirea Nottara a fost formată din specialişti recunoscuţi în domeniu și condusă de prof. univ. dr. ing. Paul Ioan, care a ajuns la concluzia că imobilul nu se încadrează la clasa I de risc seismic. „Sălile au avut o comportare bună atât la acţiunile din exploatare, cât şi la cele seismice, fără pierderi de stabilitate sau avarii ale elementelor de rezistenţă. Acest lucru presupune o consolidare mult mai uşor de efectuat decât se anticipa, care va fi realizată de către PMB şi CGMB. Studiul de fezabilitate, proiectul şi licitaţia (adică partea birocratică) durează cam doi ani, vreme în care teatrul îşi poate desfăşura activitatea curentă în sediu”, s-a explicat în cadrul conferinței de presă.

În intervalul decembrie 2015 - iunie 2016, Teatrul Nottara a susţinut peste 80 de reprezentaţii în deplasare, în alte 37 de spaţii din Bucureşti: sala de spectacole a Palatului Cotroceni, Cercul Militar Naţional, Institutul Balassi, Colegiul Naţional „Mihai Viteazul”, Parcul Sebastian, Grand Cinema&More, precum şi în alte teatre care au acceptat să găzduiască trupa aflată în „exil”.

Managerul Teatrului Nottara, Marinela Ţepuş, a declarat: „Ne întoarcem acasă. Mulţumesc tuturor celor care ne-au fost alături. Îmi vine să râd şi să plâng. De fericire. Iar de mâine, la muncă. La Nottara”. Ea a ţinut să le mulţumească tuturor celor care au susţinut instituţia în această perioadă şi le-a înmânat participanţilor diplome de „parteneri întru rezistenţă pentru excelenţă”.

Pe parcursul verii, când teatrul este închis, spaţiile sale vor fi iginienizate, iar, la începutul stagiunii 2016-2017, porţile „teatrului de pe bulevard” se redeschid pentru toţi amatorii de spectacole de calitate. Întoarcerea oficială va avea loc cu ocazia celei de-a IV-a ediţii a Festivalului Internaţional de Teatru Fest(in) pe Bulevard, care se va desfăşura în perioada 10-22 octombrie.

Ce presupune consolidarea

Consolidarea se va realiza, în principal, prin aplicarea de torcret pe ambele fețe pe toți pereții structurali de zidărie confinați cu elemente din beton armat. Soluția se va aplica de la subsol până la ultimul nivel, se arată într-un articol publicat pe site-ul Adevărul.

Stâlpii singulari vor fi consolidați prin confinare cu țesătură din fibră de carbon.

Aticul zonei centrale a Sălii de Spectacol se va demola până la până la nivelul planșeului Sălii și se va reface șarpanta pe noua geometrie.

După realizarea măsurilor de intervenţie şi consolidare clădirea se va încadra în clasa de risc seismic RS III.

Povestea Teatrului Nottara: a fost construit special pentru regizorul Liviu Ciulei

După ce a acceptat cu greu ca fiul său să facă teatru, inginerul Liviu Ciulley (în stânga) a construit pentru fiul său, regizorul Liviu Ciulei, un teatru
După ce a acceptat cu greu ca fiul său să facă teatru, inginerul Liviu Ciulley (în stânga) a construit pentru fiul său, regizorul Liviu Ciulei, un teatru

Tânărul Liviu Ciulei, viitorul regizor, era atras de teatru. Tatăl său, inginerul Ciulley, voia să-l facă inginer-constructor. În urma negocierilor, a povestit regizorul, a acceptat să se înscrie la Arhitectură. Cu toate acestea, împreună cu sora sa, Ana (Nini), fără ştirea părinţilor, s-a înscris şi la cursurile Academiei Regale de Muzică şi Artă Dramatică. În iunie 1945, s-a prezentat la examenul de absolvire cu un monolog din Henric al IV-lea de Luigi Pirandello, în faţa unei comisii alcătuite din monştri sacri ai teatrului românesc: Marioara Voiculescu, Alice Voinescu, Maria Filotti, Gheorghe Storin, Victor Ion Popa şi rectorul Mihail Jora. Examenul a avut loc într-o sală de curs, fără public. Înainte să înceapă, uşa laterală s-a deschide şi pe ea a intrat, cu pardesiul în mână, inginerul Liviu Ciulley, care a cerut permisiunea să asiste la examen. Evident, era un aranjament cu Marioara Voiculescu, pe care inginerul o cunoştea. Regizor şi-a amintit că, în acel moment, a fost pur şi simplu blocat, mai ales că din fire era timid. Cu toate acestea, după o pauză destul de lungă, şi-a luat inima în dinţi şi a spus textul... Emoţia sa a fost, însă, constructivă. Regizorul Liviu Ciulei era de părere că aceea a fost, poate, cea mai bună prestaţie a sa.

Comisia a decis şi tânărul Ciulei a luat examenul cu 10 pe linie. Acasă, îşi aminteşte el, era la masă cu inginerul Liviu Ciulley, mama şi sora sa. După o tăcere îndelungată, inginerul Liviu Ciulley a spus: „Se pare că chestiunea teatrului este o treabă serioasă!” Apoi a tăcut...

„După o pauză de câteva minute în care nu pot descrie prin ce am trecut, tata a spus «Am să-ţi construiesc un teatru»”, a povstit regizorul Ciulei. Şi astfel a apărut după un an, în 1946, teatrul în care astăzi funcţionează Teatrul C.I. Nottara cu cele două săli de spectacol. [...] A fost comandat proiectul de arhitectură lui Radu Dudescu, care era arhitectul-şef al Băncii Naţionale şi avea un birou de arhitectură particular în Strada C.A. Rosetti, nr. 43A. Acesta a întocmit proiectul în trei luni, așa că la 31 iulie 1942, cu nr. 06870, a fost înaintat la Primăria Municipiului Bucureşti – Sectorul I Galben, pentru autorizaţia de construcţii. Proiectul de beton armat a fost întocmit de profesorul inginer Aurel A. Beleş. La 26 noiembrie 1942, primarul Sectorului I Galben a semnat Autorizaţia de construcţie nr. 9I. Se preciza că se va executa un corp de clădire cu subsol, parter şi 8 etaje din zid cu toate planşeele din beton armat. De asemenea, era specificat faptul că proiectul şi conducerea lucrărilor aparţin arhitectului Radu Dudescu, iar execuţia se va face de Societatea Naţională de Construcţii Sonaco a inginerului Liviu Ciulley.

Imobilul este format din două blocuri distincte, care adăpostesc funcţii diferite: blocul din B-dul Take Ionescu nr. 20 (astăzi B-dul Magheru) şi blocul din Strada Jules Michellet nr. 2. El a fost proiectat cu spaţii pentru două teatre, spaţii pentru garsoniere şi apartamente, spaţii pentru prăvălii şi pentru diversele instalaţii necesare. Cele două teatre, care funcţionau în el – Teatrul Odeon şi Teatrul Studio – formau un corp care, din punct de vedere volumetric, ocupa subsolul, parterul şi etajele 1, 2 şi 3 din Blocul din Strada Jules Michellet nr. 2, având pătrunderi parţiale la subsol, parter şi etajele 1 şi 2 în blocul din B-dul Take Ionescu nr. 20.

image
image
image
image
image
image
Baie sare wuhaus com jpg
Eliminarea palmierilor plantați de Primăria Sectorului 3 în Piața Unirii din București. FOTO Inquam Photos / Sabin Cîrstoveanu
Captură de ecran din 2024 03 28 la 19 59 14 png
Gorj 1 jpg
sofer jpg
regele carol i wiki Descopera jpg
alba renai jpg
431583518 952319999577748 595215102330126423 n jpg
image
actualitate.net
image
actualitate.net