Administratorul, obligat să-ţi arate cum îţi calculează întreţinerea

Ultima actualizare:

    Asociaţia  de proprietari  va fi sancţionată  cu amendă între  500 şi 3.000 lei,  dacă nu respectă  prevederile legale
Asociaţia de proprietari va fi sancţionată cu amendă între 500 şi 3.000 lei, dacă nu respectă prevederile legale

Locuieşti la bloc? Probabil că eşti curios să ştii cum ţi se calculează sumele de bani pe care trebuie să le plăteşti lunar la întreţinere pentru apă, gaze, căldură, salariul administratorului, al femeii de serviciu, al preşedintelui etc. Iată că, de acum încolo, asociaţiile de proprietari vor fi obligate să afişeze la avizier şi aceste informaţii.

Camera Deputaţilor a aprobat zilele trecute un proiect de act normativ care modifică Legea nr. 230/2007 – legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari. Astfel, la articolul 48 s-a introdus un paragraf nou, care obligă administratorii să afişeze, lunar, modalitatea de calcul în urma căruia au rezultat sumele de bani pe care trebuie să le achităm la întreţinere. Practic, fiecare proprietar va afla din ce este compusă suma totală de plată, dar şi cum s-a efectuat calculul acesteia. Cu alte cuvinte, de acum încolo, vom şti exact pe ce dăm banii.

Ce cheltuieli se regăsesc în factură 

„Suma totală de plată la întreţinere include costurile aferente consumului de apă rece, apă caldă, gaze, agent termic, cheltuielile comune precum cele cu liftul, ridicarea deşeurilor menajere, lumina şi căldura în bloc, dar şi salariile angajaţilor administraţiei precum preşedinte, femeie de serviciu, cenzor, administrator etc. De asemenea, în întreţinere, în unele cazuri, intră şi fondul de reparaţii. Până acum, locatarii nu ştiau exact cum se calculează aceste costuri. Plăteau lunar o sumă şi aia era. Însă, dacă erau nelămuriţi, puteau să solicite administraţiei informaţii suplimentare, iar răspunsul detaliat venea în 7 zile”, a declarat pentru Click! Dan Rujan, reprezentant al „Ligii Habitat” în sectorul 3. „Nu prea înţeleg utilitatea acestui act normativ, din moment ce omul putea intra şi înainte în posesia acestor informaţii dacă făcea o cerere în acest sens. Acum, administratorii vor pierde mai mult timp, întocmind aceste documente pentru fiecare apartament în parte, şi vor consuma şi mai multă hârtie”, a mai spus Dan Rujan. 

Vom şti pe ce dăm banii 

Pe de altă parte, avantajele pentru proprietari ale acestei legi modificate sunt numeroase. Vasile Ştefănescu, un cititor al ziarului Click!, ne-a povestit că administratorul blocului în care locuieşte a „umflat” sumele la întreţinere pe luna decembrie a anului trecut. 

„Când i-am cerut să-mi arate modalitatea de calcul a spus că nu e treaba mea să ştiu asta şi oricum nu aş înţelege mare lucru. Am vorbit şi cu preşedintele de bloc, dar fără nici un rezultat. Am depus o solicitare în acest sens, dar fără răspuns”, ne-a spus cititorul. Iar acesta e doar un exemplu, pentru că astfel de situaţii sunt extrem de multe. Aşadar, odată cu aplicarea acestui nou act normativ, proprietarii vor afla detaliat pe ce dau banii. 

Ai dreptul să cunoşti situaţia financiară a asociaţiei 

Anul trecut, în noiembrie, legea privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea asociaţiilor de proprietari a fost modificată prin introducerea a două obligaţii noi. Prima obligaţie a administratorului de bloc se referă la informarea proprietarilor cu privire la situaţia financiară a asociaţiei. Astfel, trimestrial, administratorul trebuie să afişeze, în scris, la vedere, sau să trimită proprietarilor pe e-mail informaţii despre veniturile existente, încasările efectuate şi plăţile aferente asociaţiei. De exemplu, să presupunem că o asociaţie de proprietari încheie, contrat cost, un contrat cu o firmă care afişează pe faţada blocului o reclamă. Banii obţinuţi se încadrează la venituri, iar aceste venituri trebuie cunoscute de toată lumea. Nu sunt un secret.  

Poţi cere adeverinţe cu cheltuielile la întreţinere

O altă obligaţie pe care o au asociaţiile de proprietari începând cu noiembrie anul trecut este aceea de a elibera, la cererea proprietarilor, o adeverinţă cu situaţia cheltuielilor privind întreţinerea. Mai exact, locatarul află care este situaţia sa şi care sunt cheltuielile defalcate pe datoria de bază pe luna respectivă şi penalităţile. De asemenea, el are dreptul să afle cum îi sunt calculate acele penalităţi. 

Parteneri

image
www.fanatik.ro
image
observatornews.ro
image
iamsport.ro
image
as.ro
image
playtech.ro
image
www.fanatik.ro
image
www.cancan.ro
image
www.playsport.ro
image
sportpesurse.ro
image
www.antena3.ro
image
www.bugetul.ro
cum recuno ti un mecanic auto bun 5 calita i necesare jpg
image
image
image
image
image
image
436310903 6801597473275047 2085105743623441656 n jpg
ceapa verde adobesotck jpg
image png
bani  foto   Shutterstock jpg
Masina de spalat rufe jpg
zatun lac jpg
inaugurare jpeg 5 jpeg
furtuni ploi jpeg
image
actualitate.net
image
actualitate.net