Uber sau taxi? Iată plusurile şi minusurile celor două servicii!

Scandalul dintre firmele de taxi şi aplicaţiile online gen Uber şi Taxify capătă amploare în Bucureşti. Zeci de mii de transportatori ameninţă cu un miting de amploare în această lună, în timp ce Primăria Capitalei va schimba regulile activităţii de transport persoane, pe care toată lumea trebuie să le respecte. Iată care sunt avantajele şi dezavantajele acestor două moduri de a te deplasa în marile oraşe!

Dacă eşti din Bucureşti, Braşov, Timişoara şi Cluj-Napoca, ştii, mai mult ca sigur, că un nou serviciu de transport face concurenţă serioasă taximetriştilor. Uber e o aplicaţie de mobil care conectează şoferi şi pasageri pentru a împărţi călătorii. Şoferii parteneri Uber primesc bani pentru cursele efectuate, ceea ce face ca activitatea lor să semene izbitor cu taximetria. Deşi nici o autoritate a statului nu a stabilit încă dacă servicii precum cele oferite de Uber şi Taxify intră în această categorie sau nu, românii le folosesc zilnic. Iată ce e de apreciat la aceste aplicaţii online şi care sunt avantajele serviciului de taxi!

+ Uber nu te refuză. Un şofer partener Uber nu ia pasageri de pe stradă. Când plasezi o comandă în aplicaţie, şoferul nu te poate refuza, ci e trimis la tine de aplicaţie.

- Taximetriştii refuză curse. De multe ori, taximetriştii parcaţi în zone importante din oraş întreabă clientul unde vrea să meargă. Dacă nu-i convine zona, fie refuză cursa, fie cere o sumă de bani fără a folosi aparatul de taxat, practică interzisă de lege.

+ Activitate impozitată la taxi. Companiile de taxi şi taximetriştii plătesc statului român impozite pe venit şi profit. 

- Fiscalitate dubioasă la Uber. Compania Uber nu plăteşte nici un leu impozit în ţară, ci în afara României, spun taximetriștii. Reprezentanții Uber România au precizat pentru Click! că subsidiara din România a companiei mamă, Uber Systems Romania, achită impozite statului român. „Veniturile generate prin platformă sunt declarate în Olanda, deoarece entitatea din această țară deține tehnologia. Dar subsidiara locală prestează activități de suport pasageri și șoferi, marketing și comunicare, pentru care plătește taxe, inclusiv pe profit”, spun aceștia. Şoferii parteneri achită impozite pe venit, contribuţii şi TVA intracomunitar. 

+ Servicii superioare la Uber. Maşinile şoferilor parteneri sunt curate, fiindcă sunt proprietate personală şi au grijă de ele. Cei care le conduc au o atitudine mult mai prietenoasă. Uber vine la orice comandă, la orice oră. Circa 9.000 de maşini Uber, în Bucureşti.

- Servicii jalnice la taxi. Unul dintre motivele pentru care bucureştenii aleg aplicaţiile online e starea proastă a autoturismelor taxi. Deşi au obligaţia efectuării ITP la şase luni, multe dintre maşini nu arată ca şi când pot circula în siguranţă. Şoferii de taxi vorbesc la telefon, fumează sau ascultă muzică în timpul curselor. Asta când nu se plâng de mărunţişul pe care îl câştigă. Circa 10.200 de autorizaţii taxi, în Bucureşti.

+ Tarif fix la taxi. Toate companiile de taxi au un tarif fix pe kilometru. În Bucureşti, multe companii merg cu 1,39 lei/km, însă unele l-au majorat la 1,7 lei/km în octombrie. Chiar şi aşa, costul călătoriei e acceptabil.

- Tarif dinamic la Uber. În general, dacă mergi cu Uber plăteşti 1,39 lei/km, însă când în oraş sunt ambuteiaje şi cerere ridicată de maşini Uber, tariful se poate dubla. 

+ Selecţie riguroasă a şoferilor. Condiţii pentru a deveni şofer de taxi: atestat pentru şofer profesionist, aviz psihologic şi medical, certificat de cazier judiciar, asigurare RCA şi talon (pentru şoferii cu maşini personale).

- Şoferi fără aviz psihologic. La Uber ai nevoie de permis auto de cel puţin un an, cazier judiciar şi cazier auto, talonul maşinii, asigurare RCA, maşină cu o vechime de cel mult 15 ani, cu patru uşi, ITP valabilă. Şoferul să fie organizat ca SRL sau PFA, înregistrată în Registrul operatorilor intracomunitari.

- Interacţiunea cu clienţii. Şoferii de taxi obişnuiesc să refuze cursele pe distanţe scurte.

- Interacţiunea cu clienţii. Uber nu poate refuza comenzi, însă şoferii parteneri pot da calificative mici pasagerilor care circulă pe distanţe scurte. Acest lucru face ca ratingul clienţilor să scadă, iar, în timp, aceştia nu vor mai putea efectua comenzi. „Până acum nu aveam informaţii că aceasta ar fi o practică, dar putem spune că la Uber nu există noţiunea de cursă prea scurtă”, ne-au spus oficialii Uber România.