RAPORT. Profesorii au o atitudine ostilă față de elevi, a căror opinie nu contează!

elevi.jpg

elevi profesori atitudine ostila raport
Elevii cer elaborarea unui cod de etică al profesorului

În școlile din România, relația profesor-elev e departe de ceea ce ar trebui să fie. Mulți dascăli continuă să creadă că elevii au doar obligații, nu și drepturi. Acest fapt este evidențiat și în raportul privind implementarea Statutului elevului la nivel național. Potrivit acestuia, 54% dintre elevi s-au confruntat cu ostilitate din partea profesorului atunci când au contestat o notă obținută la o evaluare scrisă.

Potrivit raportului făcut public de Consiliul Național al Elevilor, aproximativ 40% dintre elevi nu beneficiază de reducerea tarifului pentru transportul local în comun, iar 28% își simt pusă în pericol integritatea fizică și/sau morală.

De asemenea, aproximativ 29% dintre elevii respondenți au primit absență ca mijloc de coerciție, iar dintre elevii care au acordat feedback-ul semestrial cadrelor didactice doar aproximativ 13% consideră că acesta a fost luat în considerare de către profesor.

„Astfel, se poate observa că atitudinea ostilă a cadrului didactic asupra elevului este des întâlnită în școala românească, iar opinia elevilor nu este luată în considerare. (...) Analizând rezultatele raportului și principalele derapaje din sistem semnalate, observăm că Statutul elevului este încă departe de o integrare completă în practica școlară”, se arată într-un comunicat.

În vederea soluționării problemelor semnalate de către elevii din România, Consiliul Național al Elevilor a venit cu o serie de propuneri, care sunt cuprinse în raportul la nivel național.

„Printre acestea, amintim operaționalizarea Comisiei de Evaluare și Asigurare a Calității din școli, care, în majoritatea cazurilor, există doar pe hârtie, precum și realizarea unei fișe de feedback tipizată pentru evaluarea cadrelor didactice”, precizează sursa citată de Agerpres.

Mai mult, CNE își dorește „activarea” Consiliului Național de Etică, în componența căruia să fie prezenți și reprezentanți ai elevilor, precum și elaborarea unui cod de etică al profesorului.

În același timp, CNE propune întocmirea unei liste negre cu unitățile de învățământ care respectă principiul transparenței și care, prin regulamentele de ordine interioară, încalcă Statutul elevului, precum și publicarea acesteia pe site-ul Ministerului Educației.

„În calitate de reprezentanți ai elevilor, ne-am dorit să vedem care este situația respectării codului ce reglementează drepturile și obligațiile elevilor la nivel național și, în urma analizei rezultatelor, ne declarăm dezamăgiți de statisticile alarmante ce au fost înregistrate. În continuare, vom monitoriza atent respectarea Statutului elevului la nivelul unităților de învățământ și vom iniția demersuri în vederea sancționării acelora care îl încalcă”, a declarat președintele CNE, Ioana Băltărețu.

Consiliul Național al Elevilor a lansat Raportul privind implementarea Statutului elevului la nivel național, document ce își propune să realizeze o amplă analiză asupra modului în care a fost implementat codul drepturilor și îndatoririlor elevului în decursul ultimului an școlar, bazat pe răspunsurile elevilor din județele din România.